Fitness na łyżwach -doskonały sposób na ćwiczenia zimą

[Głosów:3    Średnia:3.7/5]

„Moda” na sportowy styl życia sprawia, że rośnie liczba osób ćwiczących w klubach fitness. Zwiększa się także ilość oferowanych form treningu, tak, że każdy może wybrać coś specjalnie dla siebie. Jak zatem wygląda pod tym względem sytuacja zapalonych łyżwiarzy? Czy zajęcia fitness muszą być wyłącznie  dodatkowym  treningiem  przeprowadzanym poza taflą lodowiska – niekoniecznie.

Ćwiczenia aerobowe

Wracając do źródeł warto wspomnieć, że współczesne "zajęcia fitness" wywodzą się z aerobiku – systemu ćwiczeń stworzonego w Stanach Zjednoczonych w latach 60-tych XX w. Dynamiczny rozwój aerobiku i stworzonych na jego bazie pokrewnych metod nastąpił dwie dekady później, kiedy to panie w kolorowych legginsach i wełnianych frotkach ćwiczyły w rytm nadawany przez popularną wówczas aktorkę Jane Fondę. Współcześnie obserwujemy rozwój wielu nowych form „fitnessu” skoncentrowanych na warstwie choreograficznej np. afrobics, zumba, bądź też ćwiczeniach wzmacniających: power pump, ABT itp.

W większości przypadków podstawą zajęć pozostają jednak ćwiczenia aerobowe („tlenowe”), czyli nie powodujące znacznego „zakwaszenia” mięśni wywołanego niedoborem tlenu. Ćwiczymy w ten sposób duże grupy mięśniowe, a efektem jest poprawa wydolności organizmu i wzmocnienie układu sercowo-naczyniowego. Sposobem intensyfikacji zajęć jest coraz częstsze stosowanie przyrządów, w tym zmniejszających stabilność podłoża: piłek gimnastycznych, bosu, mini trampolin. Popularne są też sesje wzmacniające ze sztangą czy kettlebell.

Dla miłośników łyżwiarstwa ciekawą formą zajęć jest tzw. „slide” – czyli trening w którym na gładkiej powierzchni ślizgamy się na specjalnych podkładkach lub ściereczkach. Ćwiczenia te zainspirowane są ruchami wykonywanymi podczas jazdą na łyżwach. Trening „slide” pozwala spalić znaczne ilości kalorii oraz wzmocnić mięśnie nóg i brzucha. Trenerzy podkreślają również, że pozostawianie stóp cały czas na ziemi zmniejsza obciążenie stawów kolanowych. A gdyby zamiast imitować łyżwiarstwo na sali gimnastycznej przeprowadzić trening ogólnorozwojowy na łyżwach?

Fitness na łyżwach

Patrząc wyłącznie przez pryzmat łyżwiarstwa figurowego lub hokeja można zapomnieć, jak bardzo korzysta dla naszego zdrowia jest jazda na łyżwach. Zimą, gdy trudno jest kontynuować trening biegowy, czy choćby dojeżdżać do pracy na rowerze, wypad na lodowisko może być prawdziwym ratunkiem dla naszej formy. Jazda na łyżwach stanowi świetną rozgrzewkę, niestety wielu „niedzielnych łyżwiarzy” zapomina w jej trakcie o pracy górnej połowy ciała. I tu rozwiązaniem może okazać się „fitness na łyżwach”. Jest to przeniesienie na lodową taflę ćwiczeń znanych z fitness klubów z jednoczesnym wykorzystaniem możliwości, jakie dają nam łyżwy.

 

Nauka jazdy na łyżwach

Zalety ćwiczeń w łyżwach

1. Na lodzie czujemy się mniej stabilnie, niż na „twardym gruncie” dzięki temu, mocno angażujemy mięśnie głębokie.

2. Jazda na łyżwach wymusza prawidłową, wyprostowaną postawę.

3. Ćwiczenia na lodzie poprawiają koordynację ruchów i równowagę.

4. Łyżwy są cięższe od obuwia sportowego, dlatego mogą służyć jako dodatkowy opór podczas wykonywania niektórych ćwiczeń.

5. Ćwiczenia na lodowisku podnoszą odporność organizmu.

6. Wykonanie ustalonego programu ćwiczeń pozwala spalić więcej kalorii. niż „zwykła jazda”.

7. Ćwiczenia w grupie są świetną motywacją do treningu.

 

Jakie ćwiczenia można wykonać na łyżwach?

Trening „fitness na łyżwach” można przeprowadzić analogicznie do klasycznej sesji, dzieląc go na część wstępną (rozgrzewkę), trening właściwy – uwzględniający ćwiczenia wzmacniające (siłowe) i końcowego rozciągnięcia oraz rozluźnienia mięśni.

Niemal wszystkie ćwiczenia stacjonarne, lub ich odpowiedniki można wykonać w łyżwach. W zależności od stopnia naszego zaawansowania, do niektórych pozycji może być potrzebna asekuracja przez przytrzymanie bandy. Zakładając rękawiczki możemy pokusić się nawet o pompki i inne ćwiczenia wykonywane w podporze.

Łyżwy nie są też przeszkodą dla użycia przyborów np. hantli czy gum fitness, dzięki którym możemy wzmacniać górną połowę ciała.

Do wykonania większości ćwiczeń wymagane jest opanowanie jedynie podstaw jazdy na łyżwach (swobodna jazda do przodu po prostej i łuku, hamowanie), ale trening ten może być wyzwaniem także dla lepiej jeżdżących osób – wystarczy zwiększyć tempo, obciążenie lub pozycję ciała.

Poniżej prezentujemy filmik z zajęć „Fitness na łyżwach” prowadzonych przez szkółkę Łyżwomania w Warszawie.

 

 

 

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar

wpDiscuz