5 cech, które zagwarantują poprawną jazdę na łyżwach

[Głosów:13    Średnia:2.5/5]

O każdym z poniższych punktów można napisać osobny artykuł. Dziś krótko przedstawiamy 5 najważniejszych cech łyżew, które składają się na sukces w nauce jazdy figurowej. Być może to problem z jedną z nich blokuje Was w doskonaleniu swoich umiejętności.

5 rzeczy

  1. Dopasowanie buta

Nasze stopy różni nie tylko długość ale np. szerokość w palcach, wysklepienie podbicia czy obwód w kostce. Cechy te sprawiają, że jedne buty pasują lepiej od innych, zapewniając nam odpowiedni komfort i bezpieczeństwo w czasie jazdy. Dla przykładu, przymierzając model, który mocno zwęża się w kierunku palców możemy odczuwać dopasowanie z przodu stopy, ale na kostce pozostanie luz, który da się we znaki przy nauce trudniejszych elementów. Każdy model jest nieco inny, więc przed zakupem warto przymierzyć kilka par. Dobrze jest również włożyć but z wyższej półki, aby ostatecznie przekonać się o jakich cechach piszemy w tym i następnym punkcie. Często okazuje się, że dołożenie dodatkowych 100 zł lub wstrzymanie z zakupem może oszczędzić wielu problemów.

Chodząc w dobrze dobranym bucie nie będziemy czuć ruchu kostki w górę i w dół lub „uciekania na boki”, jednocześnie zginając nogę ( jak do przysiadu) będziemy mogli włożyć palce za ścięgno Achillesa. Gdy już kupimy łyżwy trzeba pamiętać, że skórzane buty muszą się „ułożyć” więc pierwsze godziny jazdy zwykle będą nieco trudniejsze.

  1. Konstrukcja buta

Mamy do wyboru modele stworzone w całości z plastiku, materiałów skóropodobnych i prawdziwej skóry. Plastik gwarantuje dobrą stabilizację, ale nie „układa się” pod konkretną stopę i może zbyt mocno blokować ruch kostki. Łyżwy skórzane lub skóropodobne, często z zewnątrz wydają się bardzo podobne do zawodowych łyżew figurowych, ale jeśli są zrobione ze zbyt cienkiej i nieutwardzanej skóry, nie zapewnią wystarczającej stabilizacji potrzebnej przy nauce skoków i piruetów. Buty nie powinny same załamywać się w kostce. Istotna może okazać się też wyściółka, która w słabszych modelach szybko się przeciera i wolno schnie.

Cechą profesjonalnych butów łyżwiarskich jest ich współczynnik twardości (zwykle wyrażony w skali (0-100). Bardzo sztywne buty (90-100) są niezbędne zaawansowanym zawodnikom, bo zarówno przy wybiciu, jak i lądowaniu potrójnych skoków działają bardzo duże siły. Tancerze i łyżwiarze synchroniczni używają butów miększych (40-70), dzięki czemu mają lepsze czucie jazdy. Mniej sztywnych butów potrzebują też dzieci, które są lżejsze i mają mniej siły niż dorośli zawodnicy.

  1. Płozy

Profesjonalne płozy mogą kosztować więcej niż dwadzieścia par tanich łyżew (płóz z butami). Na szczęście nie są one konieczne do nauki jazdy, a wręcz mogą ją skutecznie utrudnić. Ważne jednak aby płoza była odpowiednio skonstruowana. W łyżwach hokejowych ma ona jeden z grubsza symetryczny w kierunku przód-tył łuk przypominający nieco banana. Płoza figurowa to minimum dwa łuki -ten główny, na którym jeździmy przez większość czasu i odbijamy się od lodu oraz wyraźniejsza krzywizna z przodu za ząbkami, na której m.in. kręci się piruety. Ważne jest też, aby tył płozy nie był zaokrąglony. To, jak bardzo wystaje on poza but zależy od modelu. Generalnie płozy przeznaczone do tańca na lodzie są krótsze niż używane przez solistów. Co do ząbków, mają one za zadanie zakotwiczać nas skutecznie w lodzie przy niektórych elementach (nie służą do odpychania, jak się niektórym wydaje), dlatego w lepszych płozach ząbki są przeważnie większe i czasem wycięte krzyżowo aby dawać odpowiednią stabilizację przy skokach. Dla nauki podstaw jazdy nie są one najważniejsze i nie trzeba się przejmować np. ich liczbą. Niektórzy widzą w ząbkach przyczynę upadków. Jest to zwykle wynik złej postawy (zbyt małego ugięcia kolan) i nie powinno się ich dla „ułatwienia” jazdy podpiłowywać. 🙂

  1. Prawidłowy montaż

Jest to bardzo ważny element, o którym często zupełnie zapominamy. Tańsze łyżwy mają płozy montowane na stałe i czasem zdarza się, że nie trzymają one właściwej osi. Przed zakupem, warto odwrócić łyżwy i zobaczyć czy obie płozy są zamontowane identycznie – tył powinien przechodzić przez środek obcasa. Montaż nowych płóz trzeba powierzyć specjaliście z doświadczeniem. Jeśli mamy problem z jazdą „na płaskiej płozie” i noga mocno ucieka w stronę którejś krawędzi może być to wynik źle zamontowanych płóz (lub tego, że dopiero zaczynamy naukę 🙂 ).

  1. Ostrzenie i konserwacja płóz

Na wstępie przypomnienie, że nowe łyżwy z zasady są nienaostrzone i nie nadają się do jazdy chyba, że sprzedawca zaznaczył inaczej.

Ostrzenie sprawia, że czujemy krawędzie i możemy się bezpiecznie na nich utrzymać. Właściwe ostrzenie płóz gwarantuje również zachowanie właściwej głębokości i profilu rowka. Płoza po ostrzeniu musi mieć też zachowany swój ogólny profil, czyli wspomniane powyżej krzywizny. Złe ostrzenie potrafi je spłaszczyć lub zbytnio zaokrąglić część tylną na podobieństwo łyżew hokejowych. Szczególnie, jeśli uczymy się elementów łyżwiarstwa figurowego i zainwestowaliśmy w sprzęt dobrego producenta trzeba powierzać go wyłącznie wykwalifikowanej osobie. Aby dłużej cieszyć się ostrymi krawędziami po zakończonej jeździe należy dobrze wytrzeć płozy i nie chodzić w nich bez potrzeby poza lodem.

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar

wpDiscuz